Du begyndte med en CRM-strategi.
Derefter udarbejdede du en CRM-proces og du har færdiggjort CRM-implementeringen.
Det er godt!
Det næste trin på din CRM-rejse er at konsolidere kundeoplysninger, systematisere din salgsproces og sende målrettede kampagner til dine kunder.
Selvom de fleste tænker på et CRM-system som et produktivitetsværktøj, så hjælper det også med at skabe bedre kundeforhold. Og når du forbedrer dine kundeforhold, så stiger din omsætning også!
I mere end 30 år har vi skabt stærke forhold til vores kunder. Hver gang en ny kunde starter sin CRM-rejse med os, deler vi en liste over best practices.
Her er 5 best practices til at skabe bedre forhold til dine kunder.
5 CRM best practices
SuperOffice CRM-platformen inkluderer salg-, marketing- og servicefunktioner.
Hvis du abonnerer på det “kombinerede abonnement” får du adgang til alle funktionerne, der er nævnt nedenfor.
1. Byd nye kunder velkommen med personliggjorte onboarding-mails.
Når en kandidat bliver en kunde, er du ikke færdig endnu.
Faktisk så er forholdet kun lige begyndt.
Så snart kontrakten er underskrevet, sender du din kunde en velkomstmail og takker dem for deres køb.
Forskning viser, at kunder elsker velkomstmails. I gennemsnit har velkomstmails en højere åbningsrate og en højere click through-rate i forhold til almindelige markedsføringsmails.
Drag fordel af denne mulighed:
-
Ønsk nye kunder tillykke med deres køb
-
Beskriv hvad de kan forvente efter abonnering
-
Introducer dem til deres onboarding-hold og
-
Inkluder nyttige ressourcer
Her er et eksempel fra Zapier:
Det vi kan lide ved denne skabelon:
-
E-mailen bruges som en vejledning til nye abonnenter.
-
Produktet er en del af beskeden. Dette hjælper nye kunder med at forbinde det de har købt til velkomstmailen.
-
E-mailen er skrevet som en handleplan, hvilket gør den nemmere at følge.
Allerede SuperOffice-kunde? Godt!
Opret kopien og vælg en af skabelonerne i SuperOffice Marketing. Hver gang en ny kunde tilføjes til systemet kan du automatisk sende velkomstmailen.
2. Opfølgning med kunder, der ikke har været kommunikation med i de seneste seks måneder
Recessionen truer og det kan have en indflydelse på tab af kunder.
Kunder tabes af to årsager:
1. Kunden går konkurs
2. Kunden opnår ikke de ønskede resultater
Du skal sørge for, at de opnår deres ønskede resultater.
Det er derfor vi anbefaler, at alle virksomheder implementerer en CRM-proces, der kaldes Customer Experience Method (CXM).
CXM er en struktureret proces og metode til kundefastholdelse og loyalitet. Det giver dig kontrol over din kundebase. Og når du gør dette bliver dine kunder glade, du reducerer tab af kunder og forøger muligheden for flere salg.
Her er et eksempel fra RingCentral på, hvordan du kan følge op:
✍ Eksempel: “Hej, [kanditatens navn]. Vi talte om [emne] tilbage i [måned]. På det tidspunkt var du ikke klar til at tage en beslutning [eftersom X årsag, hvis angivet], og du bedte mig kontakte dig igen efter [Y uger/måneder]. Nu følger jeg op! Er du stadig interesseret i [emne]? I så fald vil jeg med glæde planlægge et opkald. Hvordan lyder næste onsdag for dig?”
En ting mere:
Vær særligt opmærksom på dine kunder af høj værdi. De bidrager mest til omsætningen, så du skal sørge for, at de ikke bliver overset.
3. Inspirer kunder ved at dele nye produktopdateringer
Vi har alle travlt, og det er nemt at glemme hvorfor vi valgte et bestemt produkt i første omgang.
Produktopdateringer er en god måde at minde dine kunder om dit produkt.
Brug opdateringerne til at dele en ny sej funktion, en fejlrettelse, eller et nyt produkt som nogen af dine kunder har efterspurgt.
Sådan gør Canva det:
Dine kunder vil sætte pris på det. Viden inspirerer dem til at bruge dine produkter mere. Og det er det vi alle ønsker, ikke også?
Når du laver kopien skal du huske på, at kunderne ikke tænker på produktet. De tænker på hvad produktet gør for dem.
Så sørg for at du sælger fordelene, ikke funktionerne:
Overvej:
-
Hvilket problem løser det?
-
Hjælper det dem med at spare tid?
-
Hvordan gør produktet livet nemmere for dem?
-
Hjælper det dem med at tjene flere penge?
-
Hvordan kan det forklares, så det er nemt at forstå?
Når du har teksten klar, så kan du frit bruge eller redigere en af skabelonerne i SuperOffice-biblioteket.
Bruger du din egen brand-skabelon til e-mailmarkedsføring?
Intet problem - tilføj blot HTML'en i SuperOffice og lav din egen.
4. Forbedr kundetilfredshed med live chat
Live chat har den højeste tilfredshedsrate (73 %) blandt alle former for kundekommunikation.
E-mail er nummer to, med en tilfredshedsrate på 61 %.
Overraskende nok er telefonsupport på en fjern femteplads, med en tilfredshedsrate på 44 %.
På trods af hvad forskningen viser, bruger blot 40 % af virksomheder i USA, Europa og Kina live chat til at kommunikere med kunder.
Vi synes det er en spildt chance.
Det er også en konkurrencemæssig fordel.
Hvis ikke du allerede har gjort det, så udvid dit arsenal med live chat.
Live chat giver dig mulighed for at hjælpe kunder med det samme. Ikke flere ventetider. Ikke flere missede telefonopkald eller forliste e-mails.
Vælg en chatløsning, der allerede er integreret i en CRM (så som SuperOffice)
Da SuperOffice Chat er 100 % integreret i CRM-platformen behøver dine kunder aldrig gentage sig selv (hvilket konsekvent rangeres som den største frustration for kunder).
Al kommunikation med kunder, om så det er via web-formular, e-mail, telefon eller chat, lagres på ét centralt sted og kan tilgås af alle i virksomheden.
Det betyder, at alle i din virksomhed har det bedst mulige udgangspunkt for at kunne hjælpe dine kunder.
5. Reducer svartid ved at implementere en proces til håndtering af sager
Intet ødelægger gode kundeforhold hurtigere end ringe kundeservice.
Her er et eksempel fra virkeligheden:
For to uger siden modtog jeg en faktura på 1.000 $ fra en lokal elektronikbutik. Det var for en computer jeg havde købt måneden før.
Der var vedlagt en note, hvor der stod, at hvis jeg ikke betalte i løbet af 5 dage, ville jeg blive anmeldt til et inkassobureau.
Jeg prøvede at ringe til butikken. Jeg prøvede at sende e-mails. Alt sammen til ingen nytte.
Da jeg endelig fik fat på en kundeservicearbejder kunne hun ikke finde mine optegnelser, og hun havde ikke styr på de e-mails jeg havde sendt - selvom det hele var i orden og jeg havde foretaget købet på lovlig vis.
Den slags service giver et dårligt omdømme. Lad det ikke ske for dig.
Brug en cloud-baseret supportløsning, der hjælper dig med at håndtere dine henvendelser og forbedrer kundeservice.
SuperOffice Service strømliner måden du håndterer kundehenvendelser på . Hver henvendelse tildeles automatisk et unikt referencenummer, og al relateret kommunikation spores med det.
Alle på dit hold kan hurtigt tilgå de data de skal bruge, ved at søge på sporingsnummeret, kunden, den sagsansvarlige, status, perioden eller kategorien.
Du kan også konfigurere systemet med automatiske svar. Når en kunde sender en henvendelse, får vedkommende automatisk et svar fra din virksomhed, der bekræfter modtagelse.
Brug disse CRM best practices til at forbedre dine kundeforhold
Det er ingen overraskelse, at CRM-teknologi rangeres som kritisk for virksomheder.
Det kan bruges til at optimere dine interne processer OG du kan bruge det til at opbygge bedre kundeforhold.
Der er ingen fastlagte regler for hvordan CRM "skal" bruges. Alle virksomheder er forskellige.
Det er derfor vi altid anbefaler, at starte med en CRM-strategi.
Mange af virksomhederne vi samarbejder med, ønsker at øge produktivitet og optimere eksisterende processer.
Andre ønsker at få kontrol over sine kundedata så de kan forbedre kundeoplevelsen.
Det er to sider af samme sag.
Men de fleste virksomheder følger én best practice og glemmer resten.
Her er din chance for at skille dig ud. Vær ikke som de fleste andre virksomheder.
Saml disse best practices i en struktureret proces og implementer dem alle, løbende.
Hvis du allerede er kunde kan du kontakte os i dag, så vi kan vise dig, hvordan du implementerer disse best practices i din SuperOffice-løsning. Nye kunder kan booke en demo for at lære mere om SuperOffice CRM.