Deltag på SuperOffice CRM-Tour: CHANGE 2024 på Islands Brygge i København! 
📅 Dato: 12. september 

Deltag på SuperOffice CRM-Tour: CHANGE 2024 på Islands Brygge i København! 
📅 Dato: 12. september

Sådan kan marketinghold bidrage til indtægtsvækst (med færre ressourcer)

Sådan kan marketinghold bidrage til indtægtsvækst (med færre ressourcer)

Er du en af de 68 % af marketingmedarbejdere, der har fået sit budget nedskåret?

Det er svære tider for marketingmedarbejder grundet den økonomiske ustabilitet.

Mange virksomheder reagerer på de usikre finansielle omstændigheder ved at beskære marketingbudgetter, selvom HBR mener, at dette ofte kan være en "refleksreaktion", der er "malplaceret".

Til trods for dette er marketingbudgetter faldet til blot 9,1 % af den samlede indtægt i 2023 i forhold til 9,5 % året før. 

Men når det gøres rigtigt kan marketing fremme økonomisk modstandsdygtighed i en virksomhedog marketingmedarbejdere der tænker fremad kan investere sine budgetter i langsigtet vækst.

Er du klar til at vinde kampen mod indsnævrede budgetter, mindskede ressourcer og de fortsat stigende forventninger til marketing og indtægtsvækst hos din virksomhed?

Så skal du læse videre, for denne artikel beskriver hvordan dit marketinghold kan bidrage til din virksomheds indtægtsvækst - selv hvis du har et reduceret budget eller færre ressourcer.

5 måder hvorpå marketinghold kan bidrage til indtægtsvækst

Vi dækker strategier du bør overveje og praktiske taktikker du straks kan tage i brug, som kan hjælpe med at skabe indtægtsvækst hos din virksomhed.

Men lad os først fokusere din marketingindsats på de rette personer.

1. Fastslå og fokuser på din ideelle kundeprofil

En ideel kundeprofil, forkortet som ICP, er en vigtig del af marketing.

Hvis du får styr på dette, så får du et klart billede af nøjagtigt hvem der vil være mest tilbøjelig til at købe dit produkt, blive hængende som langtidskunde og være mest profitable at servicere.

Fokus på ideelle kundeprofiler kan have enorm indflydelse på indtægtsvækst.

Dette skyldes, at 71 % af virksomheder, der regelmæssigt overstiger sine indtægts- og lead-mål bruger ideelle kundeprofiler som en afgørende del af sine  salgs- og marketingprocesser.
Udfordringen er, at marketingmedarbejdere har ry for at bruge ressourcer på at skabe leads af lav kvalitet, hvoraf 50 % ofte ikke passer godt sammen med din organisation.

Med pressede marketingbudgetter og marketingydelse, der i stigende grad er under luppen, har målet for marketinghold ændret sig.

Det handler ikke længere om at skabe interesse i dit produkt, det handler om at skabe den rette slags interesse hos dine ideelle kunder.

At se på din ICP kan hjælpe dig med at afgøre den slags kampagner, taktikker og tilgange du bør bruge, for at udnytte dit marketingbudget.

2. Gennemgå dine CRM-data

Selvom 57 % af marketingmedarbejdere mener, at de ikke har tilstrækkelige oplysninger til at opbygge effektive ideelle kundeprofiler - så kan de tage fejl!

Alt du har brug for at vide om dine ideelle kunder, og hvordan du skal gå målrettet efter dem, findes i din CRM-løsning.

Når du gennemgår dataene i din CRM skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvem er de mest profitable og succesfulde kunder, du i øjeblikket har?
  • Hvor kom disse leads fra, da du i sin tid lavede en kontrakt med dem?
  • Hvor mange ICP leads har du skabt gennem nylige marketingkampagner?

Derfra kan du afgøre hvilke ændringer du skal foretage for at forbedre procentdelen af ICP leads - og på den måde bidrage til indtægtsvækst.

Men når du har genereret disse ICP leads, hvad kan du så ellers gøre for at støtte salget?

3. Skab og del det rette indhold med salgshold

Som marketingmedarbejder bør du ikke blot tænke på at skabe indhold for at tiltrække nogen så de bliver til et lead.

Hvis du er seriøs omkring at skabe kvantificerbare bidrag til indtægtsvækst, så bør du overveje hvordan du kan støtte dit salgshold i at føre dette lead gennem pipelinen.

Eftersom B2B-købere nu går gennem mindst  57 % af købsoplevelsen på egen hånd (dvs. uden at have kontakt med en sælger), kan marketingindhold også være afgørende for salg.

En rigtig god måde at opnå dette på, er at skabe relevant indhold specifikt til hver af dine ideelle kundeprofiler og de nøgleinteressenter, der træffer købsbeslutninger.

Dette “marketing af kunderejsen”-princip kan indebære, men er ikke begrænset til:

Du kan derefter uploade alt det relevante indhold direkte i din CRM så du kan dele det med dit salgshold, for at hjælpe dem med at lukke flere ICP-salg.

Indholdet behøver dog ikke være dokumenter og slide decks. Succesfulde marketingmedarbejdere tænker på mere, når det drejer sig om indhold.

4. Afhold begivenheder, der har særligt fokus på dine ideelle kunder

80 % af B2B-købere foretrækker at lære mere om dit produkt gennem indhold, frem for reklamer.

Problemet er, at selv det bedste skrevne indhold ikke er ligeså engagerende som at lytte til nogen der taler, eller at have en samtale med dem.

Så for at underbygge case-studier, salgstaler og dataark, der allerede er udarbejdet, afholder kyndige marketingmedarbejdere begivenheder, der er specifikt målrettet deres ideelle kunder.

Produktion af fokuserede begivenheder, om så det er fysisk eller online, hjælper dig med at skabe tiltalende indhold, der lever op til dine ICP'ers forventninger og giver dem lyst til at købe noget.

Som hjælp til at fokusere på at promovere din begivenhed til det rette publikum kan du bruge din CRM til at skabe segmenterede lister over leads og potentielle kunder.

Derfra kan du også bruge din CRM til at sende e-mailkampagner, der inviterer disse særligt udvalgte kontakter til din begivenhed, samt spore deres engagement og deltagelse.

Selvfølgelig er det ikke blot nye potentielle kunder du kan gå efter med ICP-kampagner.

Mange af dine eksisterende kunder passer også ind i din ideelle kundeprofil og kan være en uudnyttet kilde til indtægtsvækst du også kan markedsføre til.

Med disse grupper af aktuelle kunder kan du også bruge metoder som retargeting-annoncer, der promoverer dine begivenheder og markedsfører mersalg eller tværsalgsmuligheder for dem.

Uanset hvilken tilgang du vælger er det vigtigt at måle dens effektivitet korrekt.

5. Udnyttelse og forbedring af eksisterende marketingkanaler

51 % af marketingmedarbejdere indrømmer, at de bruger 8 eller flere kanaler som del af sin marketingtilgang, sammenlignet med en anden undersøgelse, der viste at 52 %  bruger blot 3 - 4 marketingkanaler.

Selvom typiske marketingkanaler kan inkludere alt fra pay-per-click-annoncer til sociale medier, så har du tre nøglekanaler, som du bør fokusere på:

  • Hjemmeside
  • E-mailmarketing
  • Automatisering

Disse eksisterende kanaler er vigtige, for du har ikke blot fuld kontrol over dem, men dine potentielle kunder, der bruger dem kender dig allerede, synes godt om dig og stoler på dig.

Vækst og forbedring af disse kanaler kan skabe signifikant forøgelse af marketings bidrag til indtægtsvækst, ved at forøge antallet af leads og hjælpe med at lukke salgsaftaler.

Men hvad skal du gøre for at bruge og forbedre dine eksisterende marketingkanaler?

Hjemmeside. Det er ikke nok at have en statisk hjemmeside. Du skal have den til at arbejde for dig for at tiltrække interesse fra de relevante potentielle kunder, der matcher din ICP.

For at hjælpe dig med at maksimere din hjemmesides potentiale er der en række spørgsmål, du bør søge svar på, herunder:

  • Tag dig til at tage et nøje kig på din hjemmeside. Giver budskabet mening for din ideelle kundeprofil?
  • Hvad med dine kontaktformularer og formularer til anmodning om demoer? Er de nemme at bruge og udfylde?
  • Har du givet potentielle kunder tilstrækkeligt indhold under hver del af kunderejse?
  • Hvad kan du ellers gøre, for at få flere kvalificerede leads, der imødekommer din ICP?


Ved at gennemtænke din tilgang til din hjemmeside og hjemmesideformularer har du bedre chance for at skabe og lukke kvalificerede leads, der kan hjælpe med at skabe indtægtsvækst.


E-mail er et af de mest kraftfulde værktøjer for en marketingmedarbejder. Men sammenlignet med andre kanaler, såsom sociale medier, bliver e-mail ofte sat til side fordi det er "gammeldags".

Sandheden er dog, at den gennemsnitlige åbningsprocent for e-mails er 21,33 % på tværs af alle industrier, og velkomstmails bliver åbnet af hele 64 % af folk.

Der er flere måder hvorpå du kan udnytte og forbedre din indsats i e-mailmarketing, for at hjælpe med at skabe indtægtsvækst. Herunder:

  • Kontroller dine aktuelle kampagner. Hvilken slags e-mails sender du? Konverterer de?
  • Hvem sender du e-mails til? Hvor ofte sender du dem?
  • Har du segmenteret dine e-maillister for at sikre, at du sender målrettede beskeder?
  • Skal indholdet optimeres eller forbedres?

Automatisering giver dig mulighed for at sende personliggjorte marketingkampagner og oplevelser, der "altid er aktive" og arbejder for dig "døgnet rundt" for at pleje leads.

Men når du har fået en potentiel kundes e-mailadresse, hvad kan du så gøre for at hjælpe med at bidrage til indtægtsvækst?

For at hjælpe dig med at sikre, at du får mest muligt ud af marketingautomatisering og udnytter det til at hjælpe med at påvirke indtægtsvækst, bør du stille følgende spørgsmål:

  • Har du oprettet personliggjorte automatiske kampagner for hver unik ICP eller nøgleinteressent?
  • Har du overvejet hvilken del af køberens rejse dit publikum er og tilpasset indholdet og tilgangen derefter?
  • Stemmer din automatiserings kadence overens med dit publikums ønsker og den gennemsnitlige salgscyklus i din industri?
  • Hvilken type automatiserede kampagner har du prøvet? Kan de forbedres eller optimeres?

Selvom tanken om at forbinde alle punkterne mellem hjemmesideformularer, e-mails og automatisering kan synes svær at administrere, så behøver du ikke bekymre dig, for her kan teknologien hjælpe dig.

CRM'er, såsom SuperOffice, kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine eksisterende marketingkanaler, herunder også automatisering.

Dette er takket være kraftfulde værktøjer til webformular, e-mail og automatisering, der hjælper dig med at optimere marketingkampagner og gennemgå resultaterne i realtid.

Sådan hjælper en CRM-platform marketingmedarbejdere med at øge omsætningen

Som marketingmedarbejder bør du lægge størstedelen af dine kræfter i din ICP.

Det vil hjælpe dig med at:

  • Maksimere dit marketingbudgets indflydelse
  • Få flere af de rette personer til at se din hjemmeside og indhold
  • Forøge antallet af leads du får fra ideelle kunder
  • Forøge antallet af muligheder for at sælge til og fastholde kunder
  • Bidrage direkte til indtægtsvækst

Men du skal have de rette værktøjer til at hjælpe dig med at gå efter de rette grupper, starte kampagner og måle resultaterne.

En CRM-platform kan hjælpe dig med at administrere marketingkampagner, der er særligt målrettet din ICP, der fører til salgsresultater og øger indtægterne.

Uden en CRM får du problemer med at forstå hvem dine ideelle kunder er, får svært ved at måle dine ICP-kampagners succes, og du spilder tiden på leads af lav kvalitet.

Med SuperOffice CRM kan du:

  • Løbende opbygge et billede af din ICP og spore din indsats i at gå målrettet efter dem
  • Del den rette type indhold, der hjælper dit salgshold med at lukke salgsaftaler
  • Køre kampagner, der er målrettet din ICP og øger indtægterne
  • Monitorere dine marketingkampagners ydelse og indflydelse på salg

Er du klar til at tilføje flere kvalificerede leads til din pipeline og bidrage til indtægtsvækst med SuperOffice CRM?

Book en demo af SuperOffice CRM i dag og lær, hvordan du kan administrere alle dine salg, marketing leads og aktiviteter fra én CRM-platform.