Ikke alle CRM-platforme er ens.
Hver enkelt CRM tjener et forskelligt formål og publikum.
De har også forskellige prisniveauer og unikke onboardingprocesser, som passer til individuelle behov. CRM-systemer varierer i, hvordan de er bygget og hvordan virksomheder kan profitere fra dem.
Hvis du lige har påbegyndt din rejse med at finde det rigtige CRM-system til din virksomhed, så lad os vise dig tre typer CRM – analytisk, driftsmæssig og samarbejdende, og hvordan de adskiller sig fra hinanden.
Vi vil også dele brugererfaringer og anbefalinger til at hjælpe dig med at træffe en beslutning.
De tre typer CRM-systemer
De tre typer CRM er analytisk, driftsmæssig og samarbejdende:
- Analytisk bruger data som grundlag for platformen.
- Driftsmæssig er baseret på at automatisere arbejdsbyrden.
- Samarbejdende nedbryder siloer.
Lad os se nærmere på hver enkel type CRM.
1. Analytisk CRM
Et analytisk CRM-system vil hjælpe dig med at samle data, indblik og information, som du kan handle ud fra og sætte gang i virksomhedens vækst.
Et analytisk CRM-system vil typisk inkludere funktioner såsom:
- OLAP (Online analytical processing): Organisere store datasæt samtidigt. Det kan også hjælpe dig med at “forudse fremtiden”, fremhæve potentielle trends og muligheder.
- Data-warehouse: En hub som indsamler og arkiverer data fra flere systemer. Bruges bedst til at organisere data, som kan anvendes i rapporter på tværs af virksomheden.
- Data mining: Analysere data til at løse problemer i virksomheden ved at identificere mønstre og forhold.
Er et analytisk CRM-system det rigtige for dig?
Et analytisk CRM-system er bedst egnet til virksomheder, som fokuserer på data-drevet beslutningstagning. Gængse brugere af et analytisk CRM er dataanalytikere, bogholdere og forretningsanalytiker, når CRM-databasen består af tusinder (eller millioner) af kontakter.
Eksempler på et driftsmæssigt CRM-system inkluderer Zoho, Insightly og Bitrix24.
Hvordan profiterer salgs-, marketings- og kundeserviceteams sig fra et analytisk CRM?
- Salg: Brug det analytiske CRM til at sammenligne antallet af B2B-salg, der blev indgået i løbet af en bestemt periode og forstå, hvilken type kunder din virksomhed indgår flest kontrakter med.
- Marketing: Brug det analytiske CRM til måle effektiviteten af dine B2B-marketing-kampagner.
- Kundeservice: Brug det analytiske CRM til at få indsigt i, hvor hyppig din kundekommunikation er på et bestemt tidspunkt, hvilket kan give dig en bedre forståelse for, hvornår der skal lokaliseres flere ressourcer.
2. Driftsmæssig CRM
Et driftsmæssigt CRM-system vil hjælpe dig med at gøre mere med mindre.
Driftsmæssige CRM-systemer er designet til at automatisere og strømline virksomhedsprocesser til at vinde nye kunder og forbedre kundefastholdelsen.
Er et driftsmæssigt CRM-system det rigtige til dig?
Et driftsmæssigt CRM-system anvendes bedst til virksomheder, der har knappe ressourcer og som leder efter måder at minimere ensformige opgaver gennem salgs- og marketingautomatisering på. De mest gængse brugere af driftsmæssige CRM-systemer er teams med personlig kundekontakt, såsom salg og marketing.
Eksempler på et driftsmæssigt CRM inkluderer HubSpot, Pipedrive og Salesforce.
Hvordan profiterer salgs-, marketing- og kundeserviceteams fra et driftsmæssigt CRM-system?
- Salg: Brug det driftsmæssige CRM-system til at automatisere trin i din salgsproces, såsom møder og opfølgende e-mails.
- Marketing: Brug det driftsmæssige CRM-system til at pleje leads, som er på forskellige niveauer på købers og kundens rejse.
- Kundeservice: Brug det driftsmæssige CRM-system til at sende automatiserede mails til kunder eller til automatisk at eskalere hastesager.
3. Samarbejdende CRM
Et samarbejdende CRM vil forbedre intern kommunikation.
Det vil ikke kun fjerne siloer mellem salgs- marketing- og kundeserviceteams, det vil også hjælpe dig med at kommunikere eksternt ved at skabe en mere strømlinet forbindelse med dine distributører, partnere og leverandører.
Er et samarbejdende CRM-system det rigtige til dig?
Et samarbejdende CRM-system er bedst til virksomheder, som er kundeorienterede og som vil forbedre kundeoplevelsen. Som en platform på tværs af virksomheden bruges et samarbejdende CRM-system af alle i virksomheden, ikke kun af de teams, som har personlig kundekontakt.
Eksempler på samarbejdende CRM inkluderer Sage CRM, Dynamics 365 og Copper.
Hvordan profiterer salgs-, marketing- og kundeserviceteams fra et samarbejdende CRM-system?
- Salg: Brug det samarbejdende CRM-system til at udpege nye emner til en specifik marketingkampagne baseret på input fra salgsmøder.
- Marketing: Brug det samarbejdende CRM-system til at udpege vigtige leads til specifikke salgsrepræsentanter, baseret på e-mailkampagner de har deltaget i.
- Kundeservice: Brug det samarbejdende CRM-system til at tagge salgschefer, hvis en kunde har kontaktet kundesupport for at bede om flere brugerlicenser.
Hvilken type CRM er SuperOffice CRM?
Måske har du lagt mærke til, at SuperOffice CRM mangler i eksemplerne herover.
Årsagen er enkel – SuperOffice CRM er et analytisk, driftsmæssigt og samarbejdende CRM. Det gør det helt unikt!
I modsætning til andre platforme blev SuperOffice CRM fra start af bygget til teams med personlig kundekontakt og er den eneste platform, som bruger den samme teknologi og UI til salgs-, marketing- og service-funktioner (hvilket gør onboarding hurtig!).
Er SuperOffice CRM det rigtige til dig?
SuperOffice CRM er designet til virksomheder, som ser CRM som afgørende for deres virksomheds succes. De fleste brugere, som arbejder med SuperOffice CRM, er i salg, marketing og kundeservice. Men alle SuperOffice-medarbejdere, inklusive folk fra IT, bogholderi, administration og C-suite – bruger SuperOffice CRM dagligt!
Hvordan profiterer salgs-, marketing- og kundeserviceteams fra SuperOffice CRM?
- Analytisk CRM: Administrér din salgspipeline bedre med vores ekstraordinære rapporter. Få indblik i hvilke deals, der er gået i stå og hvilke emner, der er tæt på at købe. Salgschefer kan få et overblik over alle sælgeres præstationer med vores CRM-dashboard.
- Driftsmæssig CRM: Automatisér leadsprocessen i marketing via webformularer, landing pages og nurture e-mails. Ikke flere manuelle og tidskrævende e-mailkampagner. Automatisér din kommunikation uden at blive upersonlig.
- Samarbejdende CRM: Sæt kunden i centrum af din virksomhed og giv alle samme adgang til at se engagements- og kommunikationshistorik – hvilket giver alle den kontekst, de har brug for til at levere en bedre oplevelse.
Konklusion
Der findes tre typer CRM-systemer.
Du kan vælge mellem den analytiske, den driftsmæssige eller den samarbejdende CRM-systemer til at støtte din virksomhed.
- Vælg det analytiske CRM, hvis du vil have fingrene i de vigtigste målinger om dine kunder for at kunne træffe mere strategiske beslutninger.
- Vælg det driftsmæssige CRM, hvis du vil øge automatiseringen i din organisation – uanset om det er i salg eller marketing.
- Vælg det samarbejdende CRM, hvis du vil øge transparens om kundedata på tværs af teams.
Men der er også en fjerde mulighed!
Vælg SuperOffice CRM, hvis du vil have den bedste CRM-software til at hjælpe dig med at:
- Bruge analyser til at foretage smartere virksomhedsbeslutninger og handlinger.
- Automatisere eksisterende processer og skære ned på tidskrævende ensformige opgaver.
- Forbedre samarbejde for at fjerne siloer og forbedre kundeoplevelsen.
Hvilken type CRM hælder du til?
Vil du vide mere om SuperOffice CRM?
Book en 30-minutters demo med en af vores produkteksperter her. Vi gennemgår de analytiske, driftsmæssige og samarbejdende dele af CRM med dig. Men vigtigst af alt viser vi dig, hvordan de alle sammen samarbejder – for det er sådan du bruger et CRM til at vækste din virksomhed!