De fleste virksomheder ønsker vækst.
De ved, at det ikke er en farbar vej at forblive en lille virksomhed. For hvis de ikke vokser, ja... så forsvinder de.
Undersøgelser viser, at vækst er den højeste strategiske prioritet for CEOs i 2020. Specielt i en tid hvor den globale økonomi viser stadigt mere positive tendenser. Således forudsiger Morgan Stanley's 2020 Global Macro Outlook, at det globale GDP vil vokse 3.4% ved udgangen af 2020, hvilket er opmuntrende nyheder for virksomheder i hele verden.
Det er dog ikke kun de gunstige økonomiske betingelser, der får virksomheder til at stræbe efter vækst.
Ifølge CEO Today formår virksomheder i vækst ikke alene at øge deres indtjening og udvide deres markedsandel, de forbedrer også relevancen af de produkter, de tilbyder, udvikler en smidig og innovativ tankegang, forbedrer deres kundefastholdelse og tiltrækker mere kompetent personale.
Men selvom vækst er spændende, da det medfører en række fordele og højere omsætning, kan det også være skræmmende, da det også betyder en omkostning og øget risiko. Hvordan vokser du sikkert og bæredygtigt? Hvordan sikrer du, at vækstboblen ikke brister, og at du er med på bølgen i mange år?
Det er lige præcis det, denne artikel handler om – hvordan du vokser sikkert, ansvarligt og ikke mindst effektivt.
8 måder til at fastholde forretningsvækst
Det kan være en udfordring at skabe bæredygtig vækst i din virksomhed, men som med alle udfordringer må du enten acceptere den og gøre dit bedste for at overvinde den, eller du giver op. Valget er dit. Når alt kommer til alt, afhænger din succes med forretningsvækst af, hvordan du gør det.
Her er 8 strategier, som kan hjælpe dig med at fastholde en sund forretningsvækst.
1. Investér i de bedste medarbejdere
Din virksomheds fremtidige succes afhænger i meget høj grad af dine medarbejdere. Det er derfor, at det at ansætte og fastholde kompetente medarbejdere er nøglen til din forretningsvækst.
Som den kendte leder af Virgin Group, investor, forfatter og filantrop, Sir Richard Branson så berømt sagde:
“Kunder kommer ikke først. Medarbejdere kommer først. Hvis du tager dig godt af dine medarbejdere, tager de sig godt af dine kunder.”
De bedste medarbejdere er kendt for at kunne opretholde vækstmomentet med deres ambitioner og drive såvel som komme med ukonventionelle måder at løse problemer på og vil tage sig af dine kunder, som var de deres egne.
Start med at vurdere din nuværende medarbejderstab, opfrisk og opgradér den, hvis du ser tegn på stagnation og apati. Dine bedste medarbejdere, der skal hjælpe din virksomhed med at vokse, skal være ivrige efter at finde nye måder at servicere og tiltrække kunder, såvel som være passionerede om at spotte nye muligheder for forretningsudvikling og kapatilisere på dem.
2. Kommunikation er ALTID nøglen
Denne strategi påvirker din virksomhedskultur og værdier. Hvor åben er du, når det gælder beslutningstagning, planlægning og valg af vækststrategier? Deler du dine ambitioner om vækst med andre?
Tag et langt og grundigt blik på, hvordan og af hvem beslutninger træffes i virksomheden. Ved alle, hvorfor aktiviteter iværksættes? Er du interesseret i, om de ved det eller ej?
For at medarbejderne skal yde deres bedste, når det gælder indsats og engagement i at lykkedes, må de forstå, hvorfor bestemte handlinger iværksættes, eller hvorfor der introduceres nogle ændringer. Kommunikation bør forstærkes på alle niveauer – det gælder blandt interessenter, direktører, chefer, teamledere eller de almindelige medarbejdere.
Ved at sikre gennemsigtighed, gøre dine planer kendte for alle og involvere dine medarbejdere i beslutningsprocessen styrker du medarbejderne og styrer dem væk fra “Jeg er her kun p.g.a. lønnen” mentaliteten og hen mod “Jeg er her for at skabe vækst i virksomheden” tankegangen.
3. Eliminér selv den mindste mulighed for at arbejde i siloer
Det er ikke noget nyt, at det at arbejde i siloer er en dræber.
Det dræber bogstaveligt talt forretningen.
Ingen deling af information, forskellige processer og mål, der konflikter med hinanden – er alle symptomer på “silomentaliteten”, som er ødelæggende for både den interne drift i en virksomhed og den eksterne kundeoplevelse, den leverer. Det værste er, at det resulterer i manglende tillid!
Dette betyder, at du bør gøre alt for at eliminere silomentaliteten og på den måde undgå ineffektivitet, overlappende processer og roller såvel som sætte en stopper for meningsløse kampe om ejerskab og ansvar. Kun en samlet, finjusteret organisation, hvor “den venstre hånd ved, hvad den højre gør”, kan skabe bæredygtig vækst og opnå en velstruktureret og nøje orkestreret ekspansion.
4. Omfavn innovation og investér i omkostningseffektive arbejdsværktøjer
“Hvis smidighed accelererer væksten, er innovation drivkraften til at opnå den,” siger en ny undersøgelse fra Accenture Technology.
Undersøgelsen viser, at 90% af virksomhedslederne indrømmer, at IT-drevet innovation er kritisk for deres virksomheds vækst og overlevelse.
Vi er i en æra, hvor digital transformation, innovationer og digitale teknologierier styrer showet. For at skabe bæredygtig vækst må du investere i innovative digitale værktøjer, der kan hjælpe dig med at:
- strømline kommunikation,
- organisere og automatisere processer,
- centralisere dataopbevaring og udveksling af information,
- øge den overordnede produktivitet og styrke salg,
- kende dine kunders behov og servicere dem endnu bedre,
- analysere dine resultater,
- indsamle og gemme data sikkert, etc.
– altsammen med det mål at gøre alt, hvad du gør, mere effektivt og omkostningsbesparende.
Og dertil skal du have de rigtige værktøjer. Du skal have IT systemer og operationelle processer, som kan skaleres op og tilpasses i takt med, at din virksomhed vokser.
5. Planlæg din vækst og vær opmærksom på, hvor meget det koster
Vækst uden strategi er en opskrift på fiasko. Du skal have kontrol over, hvordan du vokser, og planlægge dine næste ekspansionsfaser på både kort og lang sigt.
Selvfølgelig er det super spændende hurtigt at øge din kundebase og fokusere på at skrue omsætningen op. Men det er ikke en bæredygtig måde: Hvis du ikke tjener penge og ikke har nok cash flow – kan du hurtigt ramme en mur.
A perfect way to illustrate the detrimental effect of “growth-at-all-costs” mentality is the recent abrupt decline of the most coveted and highly valued unicorn companies – WeWork, a co-working, office space rental startup.
|
Dette betyder, at du skal have en solid plan, et budget og en “indtjening-først” mentalitet. Du skal også følge KPIer, måle forskellige dele af dine resultater og udarbejde forecasts for indtægterne.
Hvad er dine eksisterende og potentielle indtægtskilder? Følger du dine indtægter og udgifter? Har du råd til at ansætte nye medarbejdere, købe ny software eller dække ekstra omkostninger? Hvordan måler du dine aktiviteter, og hvordan bidrager de til din virksomhedsvækst?
Der er mange spørgsmål at stille og mange ting at holde øje med. En ting er helt sikker: Væskt bør ikke erstatte god forretningsskik, påvirke samfundet eller miljøet negativt og – værst af alt – ske på bekostning af medarbejdere.
Derfor er det at have en handlingsplan her og nu og en langsigtet strategi de to store succesfaktorer for en sund vækst.
6. Vælg dine kunder med omtanke… og fasthold dem!
Du skal ikke sælge is til eskimoer (eller sælge alt til alle), i stedet skal du vide, hvem dine ideelle kunder er, og fokusere på dem!
Ved at have et klart billede af din målgruppe kan du træffe knivskarpe beslutninger og taktiske tiltag, når du skal vinde nye kunder og fastholde eksisterende. Fokusér kun på dem, som virkelig har brug for dine produkter, og som er klar og villige til at forpligtige sig, så du virkelig kan opbygge værdi over tid.
Udvælgelse af de rigtige kunder er en af hjørnestenene i bæredygtig vækst, fordi de passer perfekt til det, du sælger. Og det er en salgsmodel, der kan gentages, så du trygt kan skalere din virksomhed. Så enkelt er det!
Når du koncentrerer dig om gentagen forretning og om at skabe kundeloyalitet, vil det hjæpe din virksomhed til bæredygtig vækst. Sørg for at holde kontakten med dine kunder, lær deres vaner og adfærd at kende, forudse deres behov, og brug deres tilbagemeldinger til at gøre dit produkt eller serviceydelse endnu bedre.
Med andre ord, hvis du ønsker at nyde godt af en langsigtet forretning – skal du investere i langsigtede relationer med dine kunder! Og gør kundefastholdelse til dit nummer et forretningsmål.
7. (Re)Definér den værdi du tilbyder
Da du startede din virksomhed, havde du en specifik ide i tankerne – dit unikke tilbud, som skabte en bestemt værdi.
Kan du huske det? Er du sikker på, at du hurtigt og overbevisende kan besvare følgende spørgsmål i dag?
- Hvad gør din serviceydelse eller dit produkt bedre en andres?
- Hvordan adskiller du dig ud fra dine konkurrenter?
- Betyder det noget for din målgruppe? Er de interesserede og ser værdien af det, du tilbyder?
Hvis du har svært ved at besvare disse spørgsmål, skal du stoppe alt, hvad du har gang i, og revurdere den værdi, du tilbyder. For det virker som om, at du har glemt din identitet. Hvilket betyder, at du har mistet RELEVANS!
Hvis du ikke forstår dine konkurrencemæssige fordele og ved, hvorfor du er bedst til det, du gør, vil din vækst ikke overleve de konstante forandringer eller angreb fra konkurrenterne.
Tænk på, hvad du er rigtig god til, og sørg for, at du viser dette gennem hele interaktionen med dine potentielle og eksisterende kunder, såvel som dine virksomhedsværdier og i dit produkt.
8. Styrk dit produkt og dit navn
For at få succes med vækst må du have en tydelig stemme - dit produkt og dit navn.
For at kommunikere med dine kunder med en unik og enslydende stemme, må du udvikle en karaktaristisk kultur, forme dine værdier og definere dine USPs.
Der er mange fordele ved at have et stærkt navn. Det giver dig mulighed for at
- skille dig ud fra dine konkurrenter,
- skabe en følelsesmæssig relation til dine fremtidige eller eksisterende kunder, og
- skabe en følelse af fortrolighed i dine tilbud.
Dette er også et solidt fundament, som stabiliserer din virsomhed under de forandringer, væksten medfører. Det er denne identitet, der er grundlaget for din virksomhed og sikrer en lang levetid, fordi kunderne traditionelt foretrækker at bevare langsigtede relationer med et stærkt brand. Med andre ord – et stærkt brand er den største drivkraft for vækst.
Omfavn en ansvarlig vækst
Selvom vækst kan virke skræmmende, skal du modstå fristelsen til at forblive en lille virksomhed.
Ja, det er risikabelt. Men det er det hele værd på lang sigt.
“Hold op med at være bange for det, der kan gå galt, og begynd at glæde dig over det, der går godt,” (Tony Robbins)
For at undgå unødige ricisi, må du forstå dine vækstmål og taktik, omfavne innovation og gå videre med en plan, et budget og et team, som deler din tror og vilje til succes. Og sidst men ikke mindst, hvis du sætter bæredygtighed i centrum af din forretning, så vil din virksomhed vokse på en sund og pragmatisk måde.
Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan SuperOffice kan hjælpe dig med skabe bæredygtig vækst i din virksomhed.