Intet i denne verden forbliver det samme: Det enten vokser, eller det dørNår du tænker over det, er vækst en naturlig del af livet.
Fra de første skridt og de første ord til at lære at læse, skrive og interagere med andre hele vejen til at starte familier og opbygge virksomheder – det handler alt sammen om at ønske vækst, at blive bedre, at opnå mere.
Og når det gælder vores professionelle liv, betyder vækst at udvikle vores evner, få ny viden og færdigheder og udvide vores horisonter. På den måde øger vi vores værdi og opnår en konkurrencemæssig fordel på arbejdsmarkedet.
Det samme gælder for virksomheder: Enten vokser du, eller også forsvinder du.
Hvorfor er vækst vigtig for virksomheder?
Vækst er ikke bare et tegn på en virksomheds succes i forretningsverdenen. Det er også nøglen til overlevelse på lang sigt. For at være konkurrencedygtig og forblive relevant for kunderne, må virksomheden vokse.
Uanset hvor tilfreds du er med resultaterne, kommer du ikke langt, hvis du hviler på laurbærrene, da stagnation kan være farlig for enhver forretning – stor som lille. For hvis du ikke vokser, giver du en del af markedet til dine (mere ambitiøse) konkurrenter, og der er stor sandsynlighed for, at dine kunder vil vælge deres ydelser eller produkter i stedet.
Så det er ikke overraskende, at vækst er den højest prioriterede strategi for CEOs i mellemstore og store virksomheder i 2019-2020, ifølge Gartner’s 2019 CEO and Senior Executive Survey.
Da de har indset, at det ikke er en mulighed at stå stille, taler moderne virksomhedsledere om flere forskellige vækstmuligheder, såsom ekspansion til nye geografiske markeder, diversificering af produkter og ydelser, franchising, omkostningsreduktion, investering i IT teknologier og digitalisering, ansættelse af nye dygtige medarbejdere og meget mere.
Afhængigt af de individuelle omstændigheder findes der flere måder til, HVORDAN en virksomhed kan vokse. Men de overordnede grunde til, HVORFOR vækst er vigtig, kan koges ned til følgende:
For at:
- Øge indtjeningen, få større markedsandele og nå ud til flere kunder;
- Forbedre relevansen af din virksomhed, produkter og ydelser;
- Tiltrække mere kompetent og ambitiøs arbejdskraft;
- Få mere loyale kunder.
Lad os se nærmere på de 5 vigtigste grunde til, hvorfor virksomheder skal vokse.
1. Vækst hjælper dig med at øge markedsandelene og omsætningen
Jo større du bliver, jo større er dine chancer for at være til stede på markedet, og som et resultat øge omsætningen og skabe overskud.
Større virksomheder kan også udnytte “stordriftsfordele” til at nedbringe omkostningerne og øge indtjeningen. Samtidig påvirker omsætningsvækst din virksomheds værdi på aktiemarkedet positivt og tiltrækker investeringer.
2. Vækst mindsker konkurrencen og skaber troværdighed
Når en virksomhed vokser, demonstrerer den styrke til at konkurrere gennem mere volumen og diversificering af dens produkter og ydelser, såvel som fysisk ekspansion i markedet.
Og jo længere en virksomhed formår at dominere markedet, jo større synlighed og troværdighed opnår den. Dette gør det igen nemmere at tiltrække investorer, medarbejdere og kunder.
3. Vækst stimulerer teknologisk innovation
For at være konkurrencedygtig må du holde dig opdateret og følge med de nyeste innovationer. Implementering af nye teknologier er en nødvendighed for virksomheder, der gerne vil øge effektiviteten og få mere loyale kunder.
En KPMG rapport viser, at mellemstore virksomheder ser innovation som “en metode til at reducere omkostningerne, øge effektiviteten og forbedre produkter, kundeservice og kundeorientering.” Med andre ord, innovations-inspireret vækst hjælper dig med at udvikle en smidig og innovativ tilgang i virksomheden.
4. Vækst hjælper dig med at fokusere på kunden
I sidste ende handler det hele om at have nok kunder at sælge dine produkter og ydelser til. Og jo flere kunder, du fastholder, jo længere kan din virksomhed overleve.
For at bevare den kundeorienterede mentalitet, må en virksomhed hele tiden forbedre og udvikle sine produkter for at tilbyde en meget persontilpasset og optimal kundeoplevelse. Det betyder, at du må investere i kundeservice, marketing og salg. Og for at gøre dette må du vokse.
5. Vækst hjælper dig med at tiltrække kompetente medarbejdere
Det er afgørende for enhver virksomheds succes at finde de rigtige medarbejdere. En virksomhed i vækst har større sandsynlighed for at tiltrække mere motiverede og kompetente medarbejdere, som sætter pris på ambitioner og innovation.
Kompetente medarbejdere finder det tilfredsstillende og spændende at hjælpe en virksomhed med at opnå og tjene mere, når de ser det potentiale, det betyder for deres egen vækst. Samtidig stimulerer den dynamiske atmosfære i en virksomhed i vækst medarbejderne til at gøre deres bedste.
Ændret indstilling er hemmeligheden bag forretningsvækst
Det eneste konstante i livet er forandring. Og det er forandringer, der skaber vækst.
Ifølge KPMG Enterprise og Fairfax Media Growth 2.0 Report, 2018 styrker moderne vækststrategier innovation, nye måder at tænke på og hjælper virksomheder med at forblive konkurrencedygtige på markedspladsen, som hele tiden ændrer sig.
Rapporten afslører også, at de mellemstore virksomheder er mere parate til at tilpasse sig til forandringer end store koncerner – “dinosaurer”. Samtidig er “tilpasningsevne, smidighed og innovation nøglen til vækst og succes” for mellemstore virksomheder.
Billedet er det samme i 2018 EY Growth Barometer rapporten, som viser, at “smidighed og lydhørhed hjælper ledere i mellemstore virksomheder med at gribe nye vækstmuligheder”. De mellemstore virksomheder agter at vokse ved at øge omsætningen, skabe flere jobs og tage disruptive teknologier til sig, ifølge rapporten.
Genkendelse af vækstmønsteret
Som du kan se, har virksomhedsvækst i dag et karakteristisk mønster: smidighed + ekspansion + mennesker + moderne teknologi.
Kort sagt – hvis din virksomhed ønsker at vokse i dag, må du:
- have en smidig indstilling i forhold til forandringer,
- være villig til at løbe en risiko,
- investere i mennesker og
- følge med de nyeste teknologiske innovationer.
Uanset hvordan din virksomhed vælger at skabe vækst – ved at udvikle eksisterende eller tilføje nye produkter, ved at vove sig ind på nye territorier eller ved at styrke dine nuværende USPs – for at skille dig ud fra dine konkurrenter, må du sætte barren højt.
Du må forpligte dig til at søge forbedringer i alt, hvad du gør – i dine produkter, dine serviceydelser eller endda i din virksomheds værdier.
For uanset om du synes om det eller ej, så er det i dag sådan, at hvis du ikke vokser, forsvinder du.
Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan du kan bruge CRM software til at skabe vækst i din virksomhed.